1800-luvun topoksia

Julian Horton: luku 25 ”Listening to Topics in the Nineteenth Century”, The Oxford Handbook of Topic Theory (2014), s. 642–664.

 

1800-luvun topoksia koottuina (s. 644):

1. Aaria-tyyli
2. Bardi-tyyli
3. Bel canto (laulu/deklamaatio)
4. Linnunlaulu
5. Bolero
6. Biedermeier-tyyli
7. Chinoiserie
8. Chivalric (ritari/kavaljeeri-tyyli)
9. Deklamaatio-tyyli
10. Demoninen tyyli
11. Keijukaismusiikki
12. Kansantyyli
13. Grandioso
14. Mustalaismusiikki
15. Sankarityyli
16. Indianist-tyyli: a) raaka villi; b) jalo villi; c) naurava suku/rotu
17. Italialainen tyyli
18. Lamento (elegia)
19. Lied-tyyli
20. Lugubre (lamento/appassionato)
21. Luonto-teema
22. Panteistinen tyyli
23. Pateettinen tyyli
24. Religioso
25. Scherzo
26. Espanjalainen tyyli
27. Style hongrois
28. Stile appassionato
29. Myrsky-tyyli
30. Totentanz
31. Virtuoosityyli
32. Valssi

 

Janice Dickensheets: ”The Topical Vocabulary of the Nineteenth Century”, Journal of Musicological Research, 31/2–3 (2012), s. 97–137.

Romantiikan topokset jakautuvat kolmeen ryhmään: tyypit, tyylit ja dialektit.

1) Tyypit liittyvät eleisiin, rytmis.fyysiseen liikkeeseen, marssiin ja tanssiin.
2) Tyylit sisältävät eleiden kimpun, joka herättää mielessä jotain ulkomusiikillista.
3) Dialektit/murteet ovat komplekseja ilmiöitä, joissa on on useita eleitä sekoittuneina eri tyyleihin, ovat olemukseltaan musiikillisia kieliä, jotka luovat musiikillisia maailmoja ja herättävät vahvoja ulkomusiikillisia assosiaatioita.

TYYPIT

Tanssit ja marssit

Menuetti (Mendelssohn: sinfonia nro 4, op. 90, 3. osa)
Gigue (Tsaikovski: Pähkinänsärkijä, op. 71, nro 3, t. 61–71)
Siciliano (Chopin: balladi op. 38, avaus)
Marssi (Mahler; Berlioz: Fantastinen sinfonia, op. 14, 4. osa)
Valssi (Weber: Tanssiinkutsu; Taika-ampuja, I/3)
Ländler (Schubert; Bruckner; Mahler)
Surumarssi (Chopin: sonatti b-molli, op. 35, 3. osa)

TYYLIT

Sotilastyyli
Metsästysmusiikki
Pastoraalityyli
Fantasiatyyli (Herz: Fantasie et Rondo Op. 12)
Laulava tyyli (Schubert: kvintetto op. 163, 1. osa, teema t. 60–)
Lied-tyyli
Nokturno-tyyli
Aaria-tyyli
Stile appassionato (Liszt: Funérailles)
Virtuoosityyli (Liszt: monet etydit)
Deklamatorinen/resitatiivityyli (Chopin: nokturno op. 32/1, loppu)
Myrsky-tyyli (Mendelssohn: Hebridit-alkusoitto)
Herooinen eli sankarityyli (Liszt: Lyon; Es-duuri-pianokonserton finaali)
Demoninen tyyli (Liszt: Faust-sinfonia, 3. osa)
Keijukaismusiikki (Mendelssohn: Kesäyön unelma -alkusoitto

DIALEKTIT

Ritarityyli (usein 6/8-ratsastusmusiikkia; Brahms: Magelone-romanssit op. 33)
Bardi-tyyli (murtosointuja; Gade: Ossian-alkusoitto; Franck: sinfonia d-molli, 2. osa)

Eksoottiset dialektit ja folklorismi

Style hongrois (Liszt, Brahms)
”Orientaalinen” tyyli (Rimski-Korsakov: Sheherazade; Borodin: Ruhtinas Igor)
Espanjalainen tyyli (Bizet: Carmen; Chopin: Boléro op. 19)
Chinoiserie (Sullivan: Mikado)
Indianistinen/intiaanityyli: 1) raaka villi; 2) jalo villi; 3) naurava heimo (vahvoja aksentteja 1. ja 3. tahtiosalla, lyömäsoittimia, pentatoniikkaa, urkupisteitä)
Italialainen tyyli (Mendelssohn: ”Italialainen sinfonia” nro 4, 4. osa)
Folklorismi (Albeniz: Iberia; Gottschalk: Banjo)

Muita pintakieliä

-salakielet ja motiivit
-Schumann (Karnevaalit ym.)
-symboliset eleet
-viittaukset muuhun musiikkiin (muut säveltäjät, kuolleet ja elävät, omat muut teokset)
-sitaatit, vihjaukset
-ks. myös https://sibeliusvm.wordpress.com/2011/09/12/intertekstuaalisuus-sibeliuksella/